Genieten in Kuta Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Ruud&Liesbeth Pool&Eeftink - WaarBenJij.nu Genieten in Kuta Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Ruud&Liesbeth Pool&Eeftink - WaarBenJij.nu

Genieten in Kuta Lombok

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Ruud&Liesbeth

28 Maart 2013 | Indonesië, Lombok

Bij aankomst was het wel wat chaotisch, zoals we wel kennen komen alle chauffeurs en reisadviseurs op ons af. Wij waren in de veronderstelling dat we gehaald zouden worden omdat we dat gevraagd hadden via Agoda. Eentje was vasthoudend omdat hij wel weet dat een taksi zoals ze het hier zeggen en schrijven niet voor de hand ligt omdat er maar heel weinig zijn. Hij heeft 'familie home stay' gebeld en ze hebben dus niemand om ons te halen. We zijn nu gebracht door deze gids, waarbij hij over zichzelf vertelt en probeert aan ons wat excursies te slijten. In familie home stay krijgen we een prachtige kamer met airco, zwembad etc... Maar we hebben geboekt via internet bij mimpimanis en hij doet niks van de prijs af ook al wilde hij graag dat we bleven. Haha, ons bint zunig en we wilden echt een paar dagen Spartaans doorbrengen, omdat je dan toch meer contact krijgt ennnn het geld weer op ander momenten kunt laten rollen. Nu Spartaans is het wel hoor, alleen een fan en het is douchen met koud water. Maar alles went en we hebben het hier goed. Maddie is een hindoe uit Bali en Gemma een Engelse. Dat betekent dat de twee meisjes die voor hen werken hard aan de bak moeten, want ze worden door Gemma achter de vodden gezeten. Gemma doet heel weinig...om af te slanken gaat ze elke dag 120 baantjes zwemmen. Rena is moslima en Iloe hindoestaanse die goed samenwerken. Leuke meiden die alles graag voor je doen en niks Is teveel. Men zegt hier trouwens vaak... Als ik het goed voor jullie kan doen en jullie zijn gelukkig dan ben ik het ook. ( of dat zo maar een kreet is of werkelijk gemeend? Ik denk dat het gemeend wordt!) het is vast zo dat wanneer de touristen dankbaar zijn, dat er meer geld (uit)gegeven wordt. Trouwens dat het moslim gebied is zegt hier niet zoveel, ze verkopen gewoon sterke drank, bier etc. Zijn de vriendelijkheid zelve en zijn hier nog niet verpest doordat het niet overloopt van de toeristen hier. Wel worden de kids uit naburige dorpen er met armbandjes op uitgestuurd en als je niet heel duidelijk laat weten dat je niks koopt blijven ze je achtervolgen. Maar ook kun je af en toe gezellig met ze kletsen, ze spreken goed Engels, soms beter dan wij hihih. Ook een beetje Frans en dan natuurlijk Arabisch en hun eigen lomboktaal. Op school leren ze Bahasa spreken en schrijven

We zijn aangenaam verrast, door onze gastheer, op een oriëntatie rondrit in de omgeving. Het is hier werkelijk fantastisch. De vergezichten, de baaien, de traditionele huizen en het leven van alle dag. We snappen dat Maddie het hier naar zijn zin heeft en niet terug wil naar Bali. Ookal zijn beide wel buitenbeentjes hier omdat Maddie en Gemma geen moslims zijn en hij zijn geloof hier niet op de wijze van Bali kan uitoefenen. Ennnn dat je niet om het moslim geloof heen kunt, want er wordt hier een aantal keren per dag het geloof via een omroepinstallatie gepredikt. Kinderen die het daarna ook nog leuk vinden om het kanaal te gebruiken ter oefening van de gebeden etc. Maar daar hebben ze hier oordoppen voor op de kamers gelegd, opdat je in ieder geval niet tussen 5 en 6 uur wakker geblerrrt wordt. Alles went en we slapen er nu doorheen.
We hebben besloten om hier langer te blijven en met Maddy een dagtour te gaan maken, dat hij ons zondag naar de Ferry naar Gili trawangnang brengt en dat we deze dagen op een scooter hier rondtrekken. Dat heeft al zoveel mooie plekjes opgeleverd, dorpjes die zo uit de oudheid lijken te stammen, mensen die niet eens Bahasa spreken maar echt als stam samenwonen. Er is hier een dorp waar twee families steeds opnieuw over en weer met elkaar trouwen en kinderen krijgen. Daar worden niet eens gehandicapte of genetische afwijkingen gevonden., Pffff als ik een betere internetverbinding heb zal ik foto's toevoegen, maar die van de iPad doen eigenlijk geen recht aan hoe het in werkelijkheid is. We hebben aardig wat afstanden gemaakt en zijn daarbij tegengekomen; mensen die net als in Thailand quad kauwen..dus de tanden zien eruit of ze er net een paar stoten op gekregen hebben waardoor het bloed eruit sijpelt... Ziet er dusss niet uit. We hebben een koppel eenden, karbouwen en koeien voor ons de straat op zien duiken, maar ook een zwart met gele slang van zeker een pols dik en wel anderhalve meter lang. Verder zijn er wel plaatsen waar apen leven, maar die hebben we hier nog niet gezien.
Er zijn hier veel surfers omdat er zulke mooie golven zijn, maar echt gezien dat er gesurft werd hebben we nog niet. Waarschijnlijk worden ze met de boot ergens afgezet. Vandaag in de verte surfers gezien, het water vooraan het strand komt aan het einde van de dag bijna droog te liggen en bij het rif klotsen de te surfen golfen af en aan. Het zijn over het algemeen wel macho's hoor die knapen en meiden vooral uit Australië. (drie uurtjes vliegen)

Als we de berg opgaan komen we op het hoogste punt bij Astaria aan en vandaaruit wordt je stil bij het zien van het weidse panorama van land en zee, overweldigend mooi. Heerlijk eten trouwens ook daar!!!
Hier houden Mensen niet van honden, zullen ze ook niet aanraken, maar het zijn er wel heeeel veel die bedelend rondlopen en eten krijgen van toeristen of van het afval leven.... Hebben wel een mooie soaps gezien van twee reutjes die bezig waren om de vrouwtjes te imponeren en dat het ene reutje die het af moest leggen steeds de andere kant op ging kijken als de 'machtige' naar hem keek... En dat terwijl die onderdanige eerst behoorlijk agressief de dames benaderde... Leuk om te zien.

Ruud is vandaag met Maddy en een man uit Tsjechië gaan vissen op zee, jaaa en Ruud heeft dit nog nooit gedaan. Ik ben met Gemma bij een hotel gaan zwemmen en daar was een kitten die erg aanhalig en aandoenlijk was. Dat beestje zocht mij steeds op, kwam dichtbij me liggen en liep achter me aan. Gemma was op slag verliefd en ze hoefde niet lang na te denken en nam hem met goedkeuring van de mensen van het resort mee naar huis. Toen de boys terug kwamen ('zonder iets te hebben gevangen' maar we krijgen toch lekker ggq vis vanavond als troostmaaltijd....)moest het nog even met Maddie besproken worden..... Maar het beestje krijgt hier een warm thuis en voldoende te eten, dus het beestje boft.
Morgen gaan we waarschijnlijk een toertje doen en dat vertel ik later wel weer!

• 28 Maart 2013 - 10:28

Hanneke:

Zo alles van jullie te lezen genieten jullie weer volop van alles wat jullie zien en meemaken.
    Heerlijk!
    Geniet ervan samen, vooral nu het hier in ons kikkerlandje nog steeds
    Hartstikke koud is brrrrr!!
    Heb ook zin in hogere temperaturen en lekker buiten kunnen zijn.
    Ons geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld!
    Tja tis nie anders!
    Een fijne reis.
    Liefs Frans en Hanneke

• 28 Maart 2013 - 11:18

Christel:

Leuk weer die update van jullie. Klinkt allemaal goed en avontuurlijk ....
    Hier alles ok. Nog steeds berekoud, maar wel lekker zonnig. Achter het raam heerlijk, maar ja daar zit ik niet de hele dag:) Geniet ervan hè buurtjes. Begint nu al wel een beetje stil te worden aan de overkant....
    Liefs Christelxxxx

• 28 Maart 2013 - 19:38

Judith Veldhuis:

wat fijn dat jullie het zo relaxt hebben. Geniet van de mooie omgeving, de mensen, het eten en elkaar. Oh ja en de zon. Neem alsjeblieft wat voor ons mee !!!
    Groetjes de Veldhuisjes xxx

• 28 Maart 2013 - 22:47

Ingrid:

Lieve Ruud en Liesje....
    fijn te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben...
    Een groot avontuur zo te lezen!
    Hiero is het nog steeds behoorlijk koud... het sneeuwde zelf vanmiddag nog n beetje.
    Hopelijk gaat de temperatuur hier ook snel omhoog.
    Genieten jullie nog maar fijn van het mooie weer, de mooie omgeving en van elkaar
    Heel veel liefs van Ingrid Rene en Ayla

• 29 Maart 2013 - 09:09

Ruud En Liesbeth:

Super dat jullie zo leuk reageren. Wij zijn vandaag een deel van het eiland gaan bekijken met Maddy, Pffff zulke mooie stekkies, een stuk ongerepte jungle waar de apen nog redelijk rustig op je aanwezigheid reageren en ze de lychees uit je hand eten. Alleen als je te dicht op de jonkies af komt reageren ze agressief en je wilt het wel laten om dan dichterbij te komen. Ook onderling worden er machtspelletjes gespeeld en gevochten. Een van de mannetjes had gevochten, maar nam zachtjes het fruit van ons aan, zagen het bloed misschien iets te laat.. maar toch niks aangeraakt. Wij kijken wel uit om met dat bloed in aanraking te komen.