Gansbaai vanuit BenB on the Rocks - Reisverslag uit De Kelders, Zuid-Afrika van Ruud&Liesbeth Pool&Eeftink - WaarBenJij.nu Gansbaai vanuit BenB on the Rocks - Reisverslag uit De Kelders, Zuid-Afrika van Ruud&Liesbeth Pool&Eeftink - WaarBenJij.nu

Gansbaai vanuit BenB on the Rocks

Blijf op de hoogte en volg Ruud&Liesbeth

11 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, De Kelders

Vervolg Gansbaai: ons BenB 'on the Rocks' is prima; een schone kamer en badkamer met helderwitte lakens en handdoeken. Een vriendelijke ontvangst en dan weer even op zoek naar een avondmaal. In Gansbaai vonden we niet iets wat ons gelijk aanstond, dus doorgereden naar Kleinbaai een restaurant van waaruit de walvis, haaien, pinguïns en robben tour gedaan wordt. Er hangt een enorm skelet aan het plafond van een walvis: net zoveel nekwervels en 5 x vingerkootjes, gelukkig zijn wij niet zo groot en vet. Log kun je ze niet echt noemen omdat ze best hoog uit het water kunnen springen. Er zijn wel verschillen in die we hier zien en die in St Lucia want die zijn iets sierlijker, een iets spitser neus en kunnen hoger opspringen uit het water, zo is ons verteld toen we vroegen hoe het kan dat ze hier minder hoog springen. Ennnn Nou ja wij hadden al wel gehoord dat er killerwales zijn die de haaien aanvallen omdat ze de zachte delen/ ingewanden, lever etc erg lekker vinden. Dus die haaien vluchten weg en de mensen die echt komen om in de kooien aan een schip die monsterachtige witte haaien te zien kregen het alleen maar errrrug koud in het wetpak. Wel krijgen ze een paar honderd rand refund, maar toch is het dan jammer maar helaas. Wij zaten op een andere boot en kwamen even kijken of wij ook mee konden liften op het zien van een haai bij de kooien. Wij zagen wel een zeerob die een manta gevangen had en deze door middel van het schudden, opgooien en trekken aan de manta er stukken van af scheurde en opat. De resten werden door de zwarte zeevogels (stormvogels?) opgegeten. Natuurlijk ook hier weer voldoende walvissen met en zonder kalfjes, ook waren er een paar mannetjes die kwamen om te paren. Ze rollebollen dan om en over elkaar heen, daarna gaat een ieder zijns weegs. De mannen direct terug naar Antarctica en de vrouwtjes blijven nog om de kalfjes, die hier dit jaar geboren zijn, de kneepjes van het overleven bij te brengen. Over een jaar(draagtijd) als ze weer hier in de Baai zijn worden dan worden opnieuw de (1jaar geleden)hier verwekte kalfjes geboren.
Dan nog naar een eilandje waar de robben en pinguïns leven, het stinkt er enorm, het zijn best agressievelingen tav hun territorium te bewaken. Het blijkt dus het eiland te zijn die je in natuurfilms ziet op de tv, toch ook wel weer bijzonder om dit in het echt gezien te hebben. Dan begint het te waaien/ stormen zelfs de huizenhoge golven beuken tegen ons schip en we hebben echt de oranje jassen nodig om ons tegen kou en regen te beschermen. Het lijkt wel een kermisattractie hoog naar diep/ laag is soms wel 8 mt. Ruud zegt al nu wordt jij nooit meer zee ziek hoor, je hebt dit overleefd zonder ziek te worden dan gaat het de vlgd keer ook goed... Wel wat meer brufen bruisjes in de mik,omdat de klappen op het water niet zo fijn waren voor mijn lijf. Maar dat komt ook wel weer goed, het verandert toch niets aan mijn lichamelijke gesteldheid dusss pijn bestrijding blijft. Maar ik kies er wel voor om de leuke dingen te blijven doen, dan maar even......
Daarna zijn we naar Hermanus gereden en als er dan weer een zonnetje doorbreekt daar nog een poosje rondgelopen aan de kust een paar walvissen gespot en iets gegeten. Het is een klein centrum met veel eetgelegenheden en erg toeristisch. De BenB's hier zijn dan ook duurder dan bij Gansbaai. Daarna met een wijntje/ nudels (Maggie) bij ons onderkomen voor de tv en een kaartje gelegd. Op naar de vlgd dag. De vette hap tussen de middag is dan voor ons gevoel wel weer teniet gedaan.

Vandaag de kustroute langs Betties beach etc. naar Stellenbosch gedaan. Het is een route waar telkens aangegeven wordt dat het op eigen verantwoordelijkheid gereden wordt omdat er rotsen naar beneden kunnen komen. Maar ook hier weer kijken we onze ogen uit, de prachtige baaien,de wolken en de bergen zijn prachtig in contrast. Jammer dat dit niet vast te leggen is, anders dan in je hoofd. Als we bij Stellenbosch zijn, zien we een enorme tent met daar rondom heen erg veel auto's. Nieuwsgierig als we zijn gaan we natuurlijk kijken. Het is het voorjaar/ walvissen feest met art etc.... kraampjes in ieder geval heel veel eten en drinken... dus van alles geproefd en even rondgeslenterd op deze fair.. wat opvalt is dat er geen hele arme sloebers zijn, dat een meisje die de rotzooi ophaalt alles wat niet opgegeten is los in haar hand meeneemt en dit niet in de plastic afvalzak deponeert.
Dan terug naar Gansbaai en uit eten op de berg een eindje voor onze BenB. Het is erg luxe, maar niet echt professioneel. De eigenaar heet George en komt uit Zwitserland. De kelner kan niets vertellen over de wijn en gerechten. Hij zegt dat ze nog maar een week open zijn, het wel erg rustig is, maar dat vlgd week alles volgeboekt is (in de bij behorende kamers.) Hij moet nog veel leren mbt hoe je met klanten omgaat etc....
Even verderop is Grootbos van een Duitser, daar staan twee helicopters bij de zeer luxe appartementen. Welke hotemetoten zullen daar verblijven,????
Wederom in de avonduren kaartje gelegd met een wijntje erbij. Lang uitslapen is er niet meer bij. We worden vanzelf heel vroeg wakker, ook als we niet zoals in het begin van de vakantie veelal om 21,00 uur al uitgeteld in ons bedje lagen. Maar dan moesten we ook tijdens de gamedrives om 4.45 opstaan.
Weer een dagje verder: we gaan verkennen waar we zondag 15e moeten zijn in Kaapstad om een tour te doen in een township en gaan een gospel dienst meemaken.
Het is een rit van iets meer dan 2 uur vanuit Gansbaai naar Kaapstad. Het is erg druk in Kaapstad en vooral de busjes rijden als gekken. Sommigen worden wel aangehouden door de politie maar dat levert niet echt ander gedrag op. Waterfront in Kaapstad is natuurlijk heel toeristisch, met het speciaal voor het wk aangelegde Waterfront gedeelte met het stadion, de enorme winkelcentra en Hotels. Bij een benzine station was een van die mannen enthousiast aan het vertellen over het oranje legioen tijdens het WK. Maar hij is ook trots op hun rugby team de springboks, ook al hebben ze nipt verloren van nieuw Zeeland.. ze hebben het beter gedaan dan iemand had verwacht. In waterfront geluncht en gekeken naar straat muzikanten. En dan in de file terug naar Gansbaai..

De aankomende twee dagen rustig aan, bij komen

• 12 Oktober 2017 - 07:06

Anne:

Wat ontzettend leuk om steeds mee te lezen wat jullie allemaal mee maken!
    Bijzondere reis. En ook prachtige foto’ s! Als jullie thuiszijn kom ik ze een keer in het echt bewonderen!

Ruud&Liesbeth

De voorpret is alweer volop aanwezig. Door middel van internet, foto's bekijken en de verhalen etc: ook van (on)bekenden hebben we weer ervaringen gedeeld waar wij onze voordeel mee doen. Nu gaan we met een huur auto Zuid-Afrika ontdekken. Het staat ons veelal vrij om te plannen op het moment zelf...toch hebben we ook een aantal overnachtingen vastgelegd van huis uit. Wij vinden het leuk om ervaringen te delen en wie weet jullie enthousiast te maken voor dit land.Dus laat eens van je horen, zien in een mailtje wat jullie ervan vinden. Zie ook onze andere reizen. Wij zullen niet altijd bereikbaar zijn, en het zuid Afrikaanse telefoonnummer geven we aan een Jeroen.

Actief sinds 05 Nov. 2008