St Lucia naar grahamstown, East Londen/Jeffreybay - Reisverslag uit Kabeljousriviermond, Zuid-Afrika van Ruud&Liesbeth Pool&Eeftink - WaarBenJij.nu St Lucia naar grahamstown, East Londen/Jeffreybay - Reisverslag uit Kabeljousriviermond, Zuid-Afrika van Ruud&Liesbeth Pool&Eeftink - WaarBenJij.nu

St Lucia naar grahamstown, East Londen/Jeffreybay

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Ruud&Liesbeth

02 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Kabeljousriviermond

Vanuit St Lucia naar east Londen en dan de dag erna naar Grahams Town. Eindigend in Jeffrey's Bay.
Onderweg zien we een aantal vieze steden die een onaangename indruk achtergelaten hebben, we worden op een onaangename wijze aangekeken en er zijn groepjes mannen die we niet zo vertrouwen. Tijdens het rijden zien we doodgereden honden en geitjes, horen op de radio dat er mensen zijn doodgeschoten en dat er weer doden zijn gevallen in het verkeer. Sommigen rijden als gekken, als je leert rijden met een L op de auto stelt dat hier geloof ik niet veel voor. De paarden, koeien, schapen, geiten en varkens lopen hier gewoon in de berm en /of op straat. Er zijn wel hekken maar op een of andere manier blijven ze daar niet achter. Ook zijn er vele lifters langs de kant van de weg, ze komen echt ineens uit het niets opduiken of staan er al langere tijd te wachten. Die nemen het ons niet altijd in dank af dat we gewoon doorrijden. Maar ja dat hebben ze aan de criminele medeburgers te danken. Er rijden minivan busjes in alle richtingen waar ze ook gebruik van kunnen maken. We hebben tot aan East London in 1 dag totaal bijna 1000 km gereden. Wederom prachtige vergezichten. Omschrijven gaat bijna niet. Het zijn ronde wat kale bulten sommige plat aan de bovenkant met daarachter weer meerdere bergen, met dalen zo diep dat je geen idee hebt hoe de afstanden zijn, we kijken onze ogen uit. Het is het waard om toch deze weg te rijden, velen ontwijken dit door vanaf Durban te vliegen naar port Elisabeth.

Vanuit East Londen naar Grahams Town zijn de bergen en dalen er niet minder om, alleen is het meer en beter begroeid met allerlei soorten en maten bomen, cactussen etc. Hier is de natuur nog steeds zoals die hoort te zijn. Steeds meer geurende bloemen/ bloesem van geel tot roze, rood en diep paars/ purper. Alle kleuren groen die maken ook indruk, wat een prachtig land.
Hier zijn ze ook bezig om de wegen te verbreden en vernieuwen. We hebben geluk dat we gisteren op zaterdag(en vandaag op zondag) reizen. Het is erg rustig op de wegen. In elk dorpje staat bijna wel een grote tent waarin de gemeenschap in mooiste kleding elkaar treft. Op sommige plekken zien we de echte armoede: hokjes van zinken golfplaten waarin geleefd wordt. Pfff en we zien mensen bedelen in Grahams Town, een nare aanblik. Ook werd duidelijk dat op een aantal plekken stenen huizen gezet zijn die een oplossing bieden voor de arme mensen. Maar toch gaat volgens iemand die we spraken het geld dat bedoelt is voor de arme mensen, om ze een mogelijkheden en een beter leven te geven, in de zakken van de regeringsleiders.
Grahams Town is een rustig en mooi stadje: er staan goed onderhouden antieke/architectonische(?) huizen die, ik weet niet hoe oud maar, aan de versieringen etc te zien erg oud zijn.
Daar in een hotel wat extra rust ingebouwd en lekker filmpjes gekeken op de tv en even contact met het thuisfront opgenomen.
Dan op maandag naar de kust. Met een omweg via Port Elisabeth naar Jeffrey's Bay om tussendoor nog voorpret aan de kust te hebben. Flinke golven en wind, dus we zijn lekker gaan lopen over het strand. Broodje in een restaurant in het zonnetje gezeten met een black label biertje erbij. Lekker bier trouwens...
Wij zijn gek op de zee en zullen verder toch redelijk veel aan de kust blijven vanwaaruit we de uitstapjes in het binnenland gaan doen. Later meer daarover...

Ruud&Liesbeth

De voorpret is alweer volop aanwezig. Door middel van internet, foto's bekijken en de verhalen etc: ook van (on)bekenden hebben we weer ervaringen gedeeld waar wij onze voordeel mee doen. Nu gaan we met een huur auto Zuid-Afrika ontdekken. Het staat ons veelal vrij om te plannen op het moment zelf...toch hebben we ook een aantal overnachtingen vastgelegd van huis uit. Wij vinden het leuk om ervaringen te delen en wie weet jullie enthousiast te maken voor dit land.Dus laat eens van je horen, zien in een mailtje wat jullie ervan vinden. Zie ook onze andere reizen. Wij zullen niet altijd bereikbaar zijn, en het zuid Afrikaanse telefoonnummer geven we aan een Jeroen.

Actief sinds 05 Nov. 2008