Manyeleti buffelshoek bij Hoedspruit - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ruud&Liesbeth Pool&Eeftink - WaarBenJij.nu Manyeleti buffelshoek bij Hoedspruit - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ruud&Liesbeth Pool&Eeftink - WaarBenJij.nu

Manyeleti buffelshoek bij Hoedspruit

Door: Ruud en liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Ruud&Liesbeth

22 September 2017 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Woensdag 20 september.
Even terug blikken naar Johannesburg vanaf 18 september. We kwamen aan tijdens een dikke bui regen, de mensen dankten ons hartelijk dat we regen meegenomen hebben vanuit Nederland. Want het is kurkdroog en het heeft al langere tijd niet geregend. Het was een korte beleving van Pretoria omdat we laat aankwamen en al vroeg weer vertrokken. Ruud heeft de vlgd ochtend al heel vroeg de auto opgehaald en we gaan dan richting Kruger park. Een heel afwisselende reis, vooral snelwegen waar we 100 of 120 km p.u. mogen rijden, met townships waardoor we met onze neus op de armoede/ feiten gedrukt werden. Dan gaan we verder via een provinciale weg, komen langs Sabie en zien nieuwere uit stenen opgetrokken kleine woningen en nieuwe dorpen ontstaan. Duidelijk meer toeristisch gebied waar de bevolking het beter krijgt en ze stenen huizen kunnen bouwen. Hier is ook meer groen, de struiken en bomen zijn nog aanwezig in de omgeving. Wat stom om dan rustig rijdend 92 km een bekeuring voor te hard rijden te krijgen. Op onze navi staat tot dan: de te rijden max km 100 km p.u. Maar omdat er een nieuwe plek/dorp gemaakt is voor huizen is het nu ineens een 80 km zone geworden…. Pfff 250 rand en het bedrag mag niet direct betaald worden om corruptie tegen te gaan??? We moeten een reçu overleggen bij het verhuurbedrijf en bij uitreis naar Nl. (15,00 euro ongeveer)
Dan pakken we de duidelijke omschrijving van Buffelshoek camp erbij en gaan richting Hoedspruit, bij de ingang Krugerpark rechtsaf om daar door de poort van het Mayeleti park te gaan. Voordien zien we al: twee soorten apen, 2 giraffen en een aantal wilde beesten bij de hekken. Dan lijkt het een beetje op een dierentuin, eenmaal binnen de poorten is het toch andere koek. Er is geen onderscheid of afrastering tussen beide bush delen en alle dieren lopen waar ze maar willen, de bush is indrukwekkend, de afstanden groot. Een Fantastische beleving om door deze omgeving te rijden, zo’n 35 km bush over zandwegen die om elke hoek weer iets nieuws laat zien. Hier komen we direct tegen: de zebra’s, impala’s en een giraffe + olifanten + buffels op afstand. We blijven goed opletten om dieren te spotten, daar heb je aardig wat energie en oplettendheid voor nodig. Kwartels heel veel vogelsoorten, vale gieren en aardig wat oneffen zandwegen verder komen we aan bij onze tent. Een heel sobere voor maximaal 10 personen buffelshoek camp, dit is een tentenkamp en we worden verwelkomd door een staflid. We mogen direct aanschuiven voor de lunch om 14.00 uur en worden gewaarschuwd om na de warme maaltijd (rond 20.00 maaltijd en naar je tent rond 22.00) niet meer naar buiten te gaan ivm de leeuwen, hyena’s en andere roofdieren, maar ook de buffels en olifanten zijn niet te vertrouwen. Wij kijken uit op een waterpoel vanuit ons verblijf, dat water borrelt op uit een Well onder de grond, hier komen dagelijks alle soorten groot en klein drinken, vooral rond 12.00 uur zijn er olifanten en wrattenzwijnen, impala’s etc etc… Om 15.30 en 6.00 zijn er safari tochten georganiseerd, onze gids is Louis en hij gaat dwars door de bush, om bij de dieren te komen die hij gespot heeft/ of waarvan hij via de intercom/ radiocontact weet waar belangrijke dieren te zien zijn. We zien direct al meer dan waarop gehoopt mag worden: leeuwen met grotere welpen die een zwijntje verorberen, een luipaard die een impala in de boom aan het oppeuzelen is. Met even later de zelfbewuste aankomst van een hyena die verlekkerd naar boven kijkt en onder die boom gaat liggen, afwachtend tot er een restje naar beneden komt. Een groep olifanten loopt op een paar meter afstand langs op zoek naar eten en drinken en de wilde beesten + antilopen komen vaak voorbij. Op de terugweg zien we ook nog een heel kleine soort boskat. Dan eenmaal terug even de handen wassen, een spontane bloedneus dempen en de warme hap met ons zelf meegebrachte wijntje genieten, samen met 7 andere leuke gasten. Alvast een Stellenbosch Merlootje om te wennen aan de wijn proeverijen verder op tijdens deze vakantie. Heerlijk..

We hebben nooit in een file gestaan met andere toeristen wachtend op en of om een glimp op te vangen van alles wat we tot nu toe hier meemaken. We maken ook gebruik van de terreinen rond om Manyeleti game reserve: Timbavati en Sabi Sand…Grenzend aan het Kruger. De bijzondere ervaringen die wij hier op doen, blijken soms, ook voor onze gids en twee mensen die in zuid Afrika gewoond hebben tot de meest bijzondere te behoren die zij hebben meegemaakt. Niets is onze gids te gek, hij rijd dwars door de struiken en door greppels. Bijvoorbeeld, vanochtend bracht hij ons dichtbij twee leeuwinnen met twee nog heel jonge welpjes. Hij ging door een zo diepe greppel dat de auto het af liet weten, na wat rook is het afgelopen met de pret. We werden door een collega van Louis opgehaald in een andere jeep en zagen wederom een groot gedeelte van de bush. Wat we nu ook nog zagen… De twee leeuwinnen, waar we in eerste instantie achteraan gingen met Louis, verstopten de twee kleintjes om te gaan jagen en het tafereel dat we toen zagen,… geweldig de jacht werd geopend op de wildebeesten die niets vermoedend langs liepen. Deze lekkere hap ging voor nu aan hun neus voorbij, omdat deze te sterkt bleek te zijn, maar het was weer een grote ervaring erbij.

Voor nu na een uitgebreid ontbijt om 9.30 uur zitten we op ons uitkijkpunt te genieten van de dieren die langs komen om vanuit de wel/ poel te drinken. Op dit moment dus impala’s, zebra’s en olifanten. En af en toe heel even de oogjes dicht…straks nieuwe mensen in de andere tenten.
De derde game drive met vier nieuwe mensen die jaloers zijn op onze eerste mooie ervaringen. De big five kunnen we nu volmaken. Nu is het niet uitzonderlijk om ze te zien, maar vol in actie is wel een gelukstreffer. Dat gebeurt dan ook op ludieke wijze… offroad, dwars door alles heen: wederom door struiken greppels, niks is onze gids teveel om ons een zo goed en dichtbij mogelijke de kans te geven om foto’s te maken en vanuit de landrover de neushoorns van dichtbij te zien. Gelukkig heeft deze zijn neus nog op de goede plek… en onze gids wilde geen rugbaarheid geven aan deze ontmoeting, omdat de kans bestaat dat stropers meeluisteren over de radio. Deze sproeide wat om zich heen om zijn territorium af te baken. Dan komen we ook nog vele buffels tegen…dus onze big five is compleet. En dat voor de tweede dag, dit is uitzonderlijk volgens de gids. Dan nog een stel mannetjes met grote kragen…..je raad het al, leeuwen!!!!
In het donker terug, op naar de maaltijd. Lekker gegeten, gedronken en verder kennis gemaakt met nieuwe gasten. Deze vielen ook gelijk met hun kontje in de boter. We zaten even lekker na kletsen, toen er ineens en heel dichtbij het gebrul van een leeuw te horen was. Nu moet je weten dat de voorkant van onze tenten richting Bush staan, dus de kant waar het geluid vandaan kwam. (En wij eten onder een afdak.)Samen met de kok, helaas is hier geen beveiliging, de meest krachtige schijnwerpers bij elkaar verzameld, om de leeuw te lokaliseren…..maar in dat hoge gras is dit niet te doen. Dus de Kok heeft ons per stel, waren er maar drie, naar onze tenten gebracht. Dan vraag je je af, wat had de kok kunnen doen?.. terug grommen…Is het eten of gegeten worden?.. Hihihi. Nu serieus…Hier mogen we dus niet uit de tent komen omdat dit te gevaarlijk is, en wel tot morgenvroeg…. Brrrrr…….Het is 20.30 nu nog een wijntje en dan op 1 oor , morgenvroeg weer om 4.45 opstaan voor weer een nieuwe Bush ervaring.

Wederom een mooie dag, we zoeken uit met de eigenaar van het park of het te doen is om hier een ballonvaart te maken. Na veel gepuzzel komen we eruit dat dit stressen wordt om op de volgende plekken rustig de omgeving te kunnen bekijken. De ochtend tour in de Bush gaf niet veel spectaculairs te zien, een neushoorn (hebben we al gezien.hhuhihi), wilde beesten, allerlei soorten en maten hertachtigen en vele soorten vogels. Wel was goed aan de afdrukken van de leeuwenpoten te zien dat ze direct langs onze verblijven zijn gelopen gisterenavond of vannacht. Daarop zijn een paar raingers nog wel even poolshoogte gaan nemen. Nu weer een dutje gedaan en op tijd ons natje en droogje en straks wederom kijken wat we gaan zien.
In de avond weer neushoorn en daarna 2 bij elkaar wat blijkbaar ook bijzonder is. Het zijn de witte, want de zwarte zijn wel heel zeldzaam geworden. En na weer een heel nieuw pad en wat hulp van de buur game drivers 4 leeuwinnen met zeker 8 pubs variërende In leeftijd tussen de drie en negen maanden, daarna kwamen nog een aantal hyena’s op ons pad. En dan natuurlijk nog de gewone inpala’s, Kudu’s, wilde beesten, buffels etc etc… wederom een leuke dag. Het eten wordt weliswaar wat eentonig maar het is een gezonde hap. Dan maar weer naar bed in onze tent. Heel bijzonder… maar weinig tot geen slaap… omdat net naast onze tent een leeuw ons wakker hield met zijn gebrom/ gebrul of hoe je het maar noemen wilt. In eerste instantie sloeg ons hart wel tien keer sneller,

• 22 September 2017 - 22:32

Rene Pool:

Geweldige beleving zo tussen het grote wild. Denk dat jullie verblijf in het zuiden wat tegen zal vallen na al dit spannends.
    Zelf ook al ervaring gehad oog in oog met een hippo te staan. Kreeg het advies van de ranger op mijn vraag wat nu, "act like a cactus". Ik kon op dat moment de humor er niet van inzien.

Jullie hebben nog een heerlijke reis en leuke avonturen in het verschiet, geniet er van, wij zullen jullie spannende verhalen blijven volgen en genieten volop met jullie mee.

• 26 September 2017 - 20:09

Rommy En Judith:

Zo snel en überhaupt de Big Five zien is echt geweldig en uniek. Geef toe, het gaf wel een kick toen je de laatste van de 5 zag, toch? (hahahaha)
    En dan die spanning, liggend in een ongepantserde tent, luisterend naar het geluid van het wild vlakbij, niet wetende wanneer er wat gaat komen. Dat is waar het allemaal om te doen is. Geweldige ervaring hoor.
    Oh, jullie hebben wel vaak leeuwen gezien. Dat is wel heel bijzonder, zeker in de setting zoals jullie hebben gezien.
    Gezien jullie enthousiasme, durf ik wel te voorspellen dat jullie nog wel een wildpark gaan aandoen, ook als is het niet gepland.
    En God's Window? Laat ik zeggen, dat is iets voor de liefhebbers (als je begrijpt wat ik bedoel hahahaha)

Veel plezier in The Wetlands

Oh, die bekeuring? Ben bang dat het niet de laatste zal zijn. Ze staan bij praktisch elk dorp op de loer met hun laserguns, die mother.......

Have fun, Judith en Rommy